Jak wybrać biuro nieruchomości
Nie zastanawiamy się tu, czy warto skorzystać z usług biura nieruchomości, bo na pewno warto – zdejmuje to z klienta mnóstwo pracy oraz ryzyka. Za to spróbujemy ustalić, jakie są podstawowe kryteria wyboru odpowiedniego biura pośrednictwa nieruchomości. To istotne, ponieważ w tej branży, jak w każdej innej, pracują zarówno osoby dobrze wykonujące swoją pracę, jak i takie nastawione na to, by zgarnąć wynagrodzenie nie poświęcając na to zbyt wiele wysiłku.
Jakie czynniki należy brać pod uwagę przy wyborze biura nieruchomości?
Zacznijmy od licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami. Na początku 2014 weszły w życie przepisy, na mocy których dokonano tzw. deregulacji zawodu pośrednika. Oznacza to, że od tego momentu osoby wykonujące ten zawód nie muszą zdawać odpowiednich egzaminów i uzyskiwać licencji. Czyli, w praktyce, każdy może zostać agentem. Nie oznacza to, iż licencje w ogóle zniknęły z obiegu – nadal istnieją organizacje, które je wydają i mimo, że nie są już obowiązkowe, wielu pośredników decyduje się na ich uzyskanie, aby posiadać potwierdzenie swojego profesjonalizmu. Ostatnie deklaracje rządu sugerują, że rozważane jest ponowne zamknięcie zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami.
Ktoś może stwierdzić, że licencja “to tylko papierek”. Nie jest to prawda, ponieważ stoi za nią nie tylko wiedza niezbędna do zdania egzaminu, ale też wewnętrzna kontrola standardów środowiska (licencję można odebrać). Są jednak rzeczy, których nie wykaże się takim dokumentem. To chociażby doświadczenie. Warto zwrócić na nie uwagę. Jak je zweryfikować? Biuro często informuje na swojej stronie ile czasu już działa na rynku, czasami zamieszcza też referencje od zadowolonych klientów. Takie referencje można też sprawdzić na Facebooku oraz na Google Maps, jeśli biuro posiada tam profile. Co ważne jednak, nie można im ufać na 100% i trzeba do nich podejść krytycznie, ponieważ w sieci kwitnie proceder kupowania opinii.
Bardzo ważne w wyborze biura jest to, jakie jest podejście jego pracowników do klientów. Tutaj oczywiście nie da rady tego w pełni ocenić przed wykonaniem usługi, lecz sporo wiedzy dam nam już wrażenie z pierwszego kontaktu. Czy agenci są dostępni i dyspozycyjni? Czy są kulturalni? Istotne jest, żeby odróżnić tzw. naskakiwanie klientowi, czyli bycie przesadnie miłym, w celu skłonienia do podpisania umowy na wyłączność, od prawdziwego standardu współpracy. Na tym początkowym etapie należy też zapoznać się z warunkami współpracy: co biuro oferuje, co zapewnia, jakimi umowami to zabezpiecza oraz jakie pobiera za to wynagrodzenie. W kwestii wynagrodzenia standardowym rozwiązaniem jest system prowizyjny, jednak są różnice w tym, od kogo biuro tę prowizję chce pobrać. Normalnym rozwiązaniem jest sytuacja, w której ty, jako klient biura, płacisz za jego usługi. Upewnij się, że pośrednicy nie będą próbowali obciążać tym kosztem także klientów, bo utrudni lub uniemożliwi to sprzedaż lokalu.
Jeśli chcesz poznać skuteczność biura i jego standardy pracy, zapoznaj się z ofertami, które ma ono obecnie na rynku. Już samo ich przejrzenie da ci sporo informacji, jak chociażby to, czy wykonane są porządne, jakościowe opisy oraz zdjęcia. Niestety w czasach dobrej koniunktury do zawodu tego trafia sporo osób, które tak naprawdę niewiele robią – byle jak wykonane ogłoszenia wrzucają do największych portali ogłoszeniowych, co równie dobrze mógłby zrobić sam właściciel. Profesjonalizm biura rozpoznasz też na etapie wstępnych rozmów, bo dobry agent będzie chciał poznać twoje intencje oraz oczekiwania, a następnie skonfrontuje je z realiami. Z doświadczenia wiemy, że w przypadku sprzedaży nieruchomości przez osoby nie związane z rynkiem, zazwyczaj konieczne jest urealnienie ich oczekiwań cenowych. Właściciele mają tendencję do przeszacowywania ceny ofertowej, przez co ogłoszenie nie wzbudza zainteresowania. Ostatecznie cena i tak będzie musiała być obniżona, jednak cały proces sprzedaży wydłuży się przez to kilkukrotnie.